Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přejít přímo na obsah stránky

Vysoké Mýto

oficiální stránky města

Dnes je sobota 18.11.2017

Bezpečnost chodců a cyklistů je na chodníčku na Vinice prioritou


Chodniek na ViniceV přehledu plánovaných oprav chodníků a komunikací zveřejněném v červnovém čísle Vysokomýtského zpravodaje byl uveden také chodníček na Vinice, který je dlouhodobě v neutěšeném stavu. Lemuje ho nádherné stromořadí lip, které patří mezi nejhodnotnější stromy ve městě. Jak stromy rostou, zvedají jejich kořeny betonové desky chodníčku. Proto se přibližně před osmi lety z důvodu bezpečnosti přistoupilo k částečné opravě nejkritičtějších míst. Rozlomené desky Technické služby tehdy vybouraly, místa vysypaly a zhutnily. Technický stav chodníčku se od té doby zase zhoršil. Kořeny stromů růstem zmohutněly a narušily chodníček natolik, že je nutné tuto situaci opět řešit. Nejvyšší prioritou je přitom samozřejmě bezpečnost chodců a cyklistů, kteří chodníček využívají.

 

„Uvědomujeme si důležitost chodníčku jako významné spojnice mezi Vinicemi a městem. Situaci a její řešení jsme konzultovali jak s městských architektem, tak i zahradním architektem. Řešení ale není tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo. V lokalitě se kříží několik zájmů a také nepřekročitelných faktorů. Naprosto limitující je stanovisko vodohospodářů. Musíme například zachovat výšku chodníčku, aby se v místě mohla v době povodní rozlévat Loučná,“ řekl starosta František Jiraský. Dalším limitem je také stanovisko odboru životního prostředí, které se vyjadřuje k ochraně stromů, a zejména je nutné vzít v úvahu hledisko bezpečnosti chodců a cyklistů.

 

Při hledání kompromisu se došlo k závěru, že nejlepším řešením by mohlo být vybudování mlatové cesty, která by splnila náročné požadavky všech odborných orgánů a institucí. Zároveň by byla velice šetrná k životnímu prostředí a citlivě by splynula s okolím. Podobně jsou v České republice i v zahraničí v posledních letech konstruovány různé naučné stezky, které využívají jak chodci, tak i cyklisté. Pro ověření, jak toto řešení bude fungovat, provede město v září úpravu zkušebního úseku dlouhého několik desítek metrů. Nejprve bude odstraněn beton, provedou se sondy podloží a pak se na tomto krátkém úseku položí mlatový povrch. Do jara uvidíme, jak se pilotní řešení osvědčí. Na základě získaných zkušeností se po vyhodnocení a diskuzi následně rozhodne o případném pokračovaní mlatové cesty.

 

Mlatové cesty jsou například v pardubickém lesoparku Dukla a v Tyršových sadech, foto Magistrát města Pardubice

 

dukla 15 of 60 dukla 16 of 60
   
dukla 59 of 60 Lesopark Dukla
   
Tyrsovy sady Pardubice Tyrsovy sady Pardubice1